Vzpomínky na Egypt 6.díl - Káhira a poslední rozloučení s Egyptem

25. května 2014 v 22:51 | Tereza Videnková |  Memories
Přijíždíme do Káhiry, hlavního města Egypta.

Káhira je domovem více jak 17 000 000 lidí a je tak nejlidnatější město Afriky. Z vlaku jsme přesedlali na autobus, který nás již čekal před nádražím. Nadšeně vykukuju z okna, ale bohužel nadšení opadavá. A zjišťujeme, že když jsem tehdy mluvila o odpadcích a skládkách všude v městech, u obydlí atd... Neznala jsem ještě Káhiru. Všude přítomné odpadky. Děti si na nich hrají, kozy na nich žvýkají silonové sáčky, potulující psi se prohrabávají hromadami odpadků. Dokonce jsem zahlédla člověka, který rybařil v místní stoce. S mamkou jsme si dělaly srandu, že pokud něco uloví, tak už to bude v oleji a zabaleno v sáčku, nebo konzervě. Smály jsme se, ale bylo to spíš k pláči.
Autobus nás vezl do Gízy. Na pyramidy a na Sfingu. Jejich veličenstva pyramidy se tyčily na kopečku nad Káhirou. Byl odsud krásný výhled na hl.město. Hrozivá zima, měla jsem na sobě 2 mikiny a pořád mi byla zima. Foukal studený vítr a všichni jsme se klepali zimou. Bylo tak 5°C a to ve městě jsme byli na tričko a rozepnutou mikinu.
Jako první jsme obešli zastřešenou budovu, ve kterém je ukrytá starověká loď. Pak šli do jedné z menších pyramid, kde je vstup zdarma. Mamka nešla, nechtělo se jí do podzemí a tak jsem šla já sama. Bylo to docela klaustrofobické i pro mě, které tohle nedělá problémy. Scházeli jste úzkou snad nekonečnou šachtou. A na konci této pouti byla malá místnost, kde ležel kamenný sarkofág. Neumím si představit, jak ho tam dostali. Museli to být borci.
Když jsem se opět vyškrábala s davem lidí nahoru, byla jsem ráda, že jsem té zimě. Dole bylo hrozně vydýcháno. Pak jsme šly s mamkou kolem pyramid a pak pozorovaly rozzuřeného velblouda, jak si nadává společně se svým Egypťanem. Vypadalo to asi takhle: Egypťan vždycky něco zanadával na velblouda a slinící a pěnu u huby mající velbloud začal nějak divně vrčet "nadávat" pánovi. Byla to směšná podívaná. Všude zde jezdili Egypťané s velbloudy a byla to atrakce. Po těchto zážitcích jsme šli na blízko stojící sfingu, která se svým úsměvem hlídala celé toto místo. Šli jsme na takovou postranní "cestu" - "runway" vedle sfingy, ze které se fotí všecky líbající fotky atd. Pak jsme ještě navštívili vyvýšenou vyhlídku na pyramidy. Je to neskutečné, jak jsou obrovské (Chufuova pyramida je z těch tří největších pyramid největší, má výšku 137,5 m, ale byla ještě o 9 metrů vyšší.)
Z Gízy jsme vyrazili autobusem do Káhirského muzea. Které bylo založeno roku 1858 a má ve svých sbírkách téměř 130 tisíc exponátů. Největší "humbuk" byl kolem zmenšeniny Rosettské desky (podle té pravé se vyluštily hieroglyfy - J.F. Champollion). Viděli jsme pohřební výbavu Tutanchamona, legendární posmrtnou masku, několik můmií, obětní oltář, kanopy, vešebty a další typicky egyptské artefakty. Cítila jsem se ve svém živlu. Bylo to krásné zakončení historického poznávání Egypta. S mamkou jsme se i vyfotily před muzeem s několika sochami a pak už jsme s celým autobusem jeli po náročném dni do káhirského hotelu. Ten byl spíše jako oáza a pastva pro oči. Byly jsme v bungalovu. Další den nás již čekala cesta pouští zpět do Hurgády a poslední skvělé dva dny u moře, které jsme si výtečně užily. Rudé moře je prostě Rudé moře. Zpět do Česka jsme opět letěly do Ostravy.
Když to tak zhodnotím... Některé věci mě nadchly, některé věci mě rozesmutnily. Ale určitě budu na tuto dovolenou s mamkou vzpomínat do smrti. Egypt mi dal hodně poznání a zážitků. Skvělé chvíle s mamkou. Nil není špinavý - jde vidět na dno! Egypťané jsou občas vlezlí, ale vřelí. Odnaučila jsem si za těch 8 dní kousat nehty! Egypt mi dal víc, než jsem čekala a proto děkuju MAMI.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Anketa

Navštívili jste již Egypt?